Metodika náboru nových členů
Pomůcka pro nábor nových oddílových členů.
ČKA představuje zásadní materiál "Náborová metodika", který klubům napříč Českem může pomoci s náborem nových členů.
Metodiku připravil spolek 180 Degrees Consulting. Jedná se o studentský spolek sdružující motivované vysokoškoláky se zájmem o prostředí consultingu. Ve spolupráci s Tomášem Valíkem zástupci spolku nejprve vytipovali asi nejpalčivější problém českých kuželek, tedy nábor nových členů. Následně členové pracovního týmu provedli výzkum napříč sporty, vyvinuli rovněž dotazník pro kuželkářské oddíly, aby se mohli do přípravy zapojit i ony. Výsledkem je souhrn doporučení pro oddíly zahrnující doporučení a postupy náboru. Součástí dokumentu je mimo jiné i "Desatero správného náboru" a také využitelné grafické návrhy náborových materiálů. Metodiku dává ČKA k volnému využití.
Požádali jsme rovněž o několik slov o samotné metodice, ale i o spolku, který ji připravil, paní Zuzanu Šťovíčkovou, která v organizaci působí jako team leader.
Mohl bych Vás požádat, abyste váš spolek představila?
180 Degrees Consulting je studentský spolek, který sdružuje motivované vysokoškoláky se zájmem o prostředí consultingu. Během každého semestru pracují členové spolku v pětičlenných týmech na projektech pro skutečné neziskové organizace v České republice i na Slovensku.
Čím se zabýváte? S jakými organizacemi primárně pracujete?
Mezi naše klienty v minulých letech patřily například Česká federace potravinových bank, Centrum Rubikon nebo Hospic sv. Štěpána.
Projekty v minulých letech zahrnovaly mimo jiné pomoc se zavedením nového e-shopu, vytvořením merche nebo doporučení k nové komunikační kampani na sociálních sítích. Pro spolek je důležité, aby studentské projekty měly na neziskové organizace skutečný dopad a pomohly zlepšit palčivé situace v institucích.
Mohl by například některý oddíl či spolek využít vaše služby?
Samozřejmě záleží na domluvě. Pokud by nějaká nezisková organizace z oblasti kuželek měla další problém, který by potřebovala pomoct vyřešit, může 180DC kontaktovat.
Z jakého důvodu jste zvolili ČKA jako vhodný objekt spolupráce?
Já sama sportuji a k pohybu mám kladný vztah. Stejně to měli i členové mého týmu. Hned v začátcích projektu jsme zjistili, že kuželkáři jsou opravdu zapálená komunita a že výsledky našich reprezentantů na mezinárodní úrovni rozhodně nejsou zanedbatelné. Dávalo nám proto smysl rozšířit povědomí o tomto „menšinovém“ sportu a přivést nové nadšené hráče do kuželen.
Mohla byste krátce popsat proces tvorby metodiky náboru? Z jakého důvodu jste si zvolili zrovna toto téma?
Se zástupcem ČKA, panem Tomášem Valíkem, jsme společně vydefinovali obsah projektu na základě problémů, kterým asociace v současné době čelí. Shodli jsme se na tom, že získání nových mladých hráčů je klíčové, a proto jsme v týmu ihned započali výzkum odborných článků a náborových metodik z jiných sportů. Aby naše doporučení byla co nejrelevantnější vzhledem k aktuální situaci konkrétních klubů, vyvinuli jsme i dotazník pro zástupce klubů napříč ČR a umožnili jim tak se k náborové metodice vyjádřit. Jejich připomínky jsme do finální metodiky také zařadili.
Pokud byste mohla vypíchnout jednou věc, která je podle vás při náboru nových hráčů nejdůležitější, co by to bylo?
Podle mého názoru je nejdůležitější se opravdu pokusit jít potenciálním hráčům „naproti“ a věnovat čas náboru v lokálních školách.
Kuželky nejsou mediálně příliš významný sport, především prezentace ve velkých médiích je obtížně dosažitelná. Je možné tuto nevýhodu obrátit ve prospěch kuželek?
Ano, kuželky sice nejsou ve velkých médiích obvykle moc zastoupeny, ale myslím, že to rozhodně nemusí být neprolomitelná nevýhoda. Kuželky jsou jedinečné v tom, že mají dlouhou tradici, jsou dostupné pro širokou veřejnost a umožňují i mezigenerační setkávání. Tyto aspekty mohou oslovit veřejnost prostřednictvím lokálních zpravodajství nebo organicky vznikajících komunit na sociálních sítích.
V manuálu je hodně zmiňovaná důležitost komunikace. Je v dnešní době řekněme ještě větším faktorem než před lety?
Určitě, význam komunikace stále roste, obzvlášť v dnešní neustále se měnící době internetu a sociálních sítí. Pomocí dobře cílené komunikace bude asociace schopná zajistit, aby se hráči ztotožňovali s kroky ČKA a cítili hlubší propojení se sportem jako takovým. Silná komunita je schopnější přitáhnout nové hráče a rozšířit povědomí o sportu.
- Náborová metodika (PDF, 1 616 kB)
- Odkaz na web spolku