Informovanost o kuželkářském dění
Malé zamyšlení nad prezentací kuželkářského sportu v médiích.
Mediální a marketinková komise (MMK) byla v průběhu nedávného mistrovství světa dotázána jedním kuželkářem, jestli vůbec funguje, protože informovanost veřejnosti údajně vázne. Tazateli bylo odepsáno emailem, nicméně ten s odpovědí nebyl spokojen, a tak jsem se nad celou problematikou zamyslel poněkud více.
MMK se snaží pracovat jak nejlépe dovede. Samozřejmě by i její členové rádi četli v novinách spoustu článků o kuželkách (nejenom MS), viděli pravidelné televizní reportáže atd. Nicméně vězte, že to není ani zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Jeden starší příklad – svého času vycházel jednou za týden v deníku Sport souhrnný přehled výsledků a tabulek prvních lig. Pak se najednou ozvala redakce, že nadále informace z kuželek vydávat nebudou. Jedině jako placenou inzerci – a na to ČKA peníze nemá.
Čas od času se povede do novin nějaký článek dostat a my jsme za každý takový neskutečně rádi. Stejně jako když v televizi vidíme byť jen krátkou reportáž. Každopádně náš sport není natolik mediálně populární, jak bychom si jistě všichni přáli. A proto musíme být rádi i za to málo, co je. Samozřejmě se musíme i snažit o víc, a to MMK dělá, i když všechny svoje pokusy oslovit český mediální trh (zvláště pak ty neúspěšné) neprezentuje. Občas se něco zveřejnit i podaří, ale příliš ovlivnit to bohužel nedokážeme.
Během MS jsme vydali dvě tiskové zprávy (o zlatu ze sprintu a o stříbrech v jednotlivcích), které jsme poslali na ČTK. Zprávy byly k vidění na teletextu a také v některých internetových novinách (viz např. http://sport.idnes.cz/bleskovky.asp ze dne 29. a 30. 10.). Dále jsme po skončení MS obeslali několik redakcí, které jsme oslovili přímo s článkem a fotografiemi. Co víc můžeme udělat, než dodat vše v podstatě na klíč, a pak již jen čekat, jestli tyto materiály budou zveřejněny?
Nejvíce jsme samozřejmě vděčni za takové novináře, kteří dokáží úspěchy sami ocenit, případně najít jiná zajímavá témata z našeho sportu, a sami o nich psát. Tak jako se to stalo např. nyní po skončení MS, kdy v dnešní krajské příloze MF Dnes na Vysočině vyšel rozhovor s Janem Kotyzou z Jihlavy. Autor článku sám čerstvého stříbrného medailistu kontaktoval a požádal o rozhovor. Následně s ním byla MMK v kontaktu a dostali jsme povolení článek převzít a uveřejnit na našem webu. Podobně se to občas povede v průběhu celého roku, o čemž se snažíme na stránkách ČKA vždy informovat. Daleko lépe se však tato činnost daří v regionech, ať už krajských nebo okresních přílohách novin, kde je místy na vynikající úrovni. To ale samozřejmě vždy záleží na konkrétní oblasti, nakolik tam jsou kuželky populární, a také jestli se najde nějaký ochotný přispěvatel z řad kuželkářů.
Na závěr bych chtěl zdůraznit, že vždy je lepší (ale také mnohem těžší) takříkajíc přiložit ruku k dílu, než pouze kritizovat. My jsme samozřejmě rádi za jakýkoliv rozumný podnět nebo připomínku k naší práci. Na druhou stranu si je potřeba uvědomit, v jaké pozici jsme a za jakých podmínek vzniká naše práce. Členové MMK jsou lidé, kteří normálně pracují nebo studují, a věci pro kuželky dělají ve svém osobním volnu a dobrovolně. I když nejsme placení profesionálové, tak se snažíme dělat věci na maximum a jak nejlépe dovedeme. To jestli se nám to daří, nechť každý posoudí sám…
Pokud chce někdo přispět do činnosti MMK a aktivně se tak podílet na spolupráci, má vždy možnost mě (nebo kohokoliv jiného z komise) kontaktovat. Kvalitních dobrovolných spolupracovníků není nikdy dost.
Petr Streubel,
předseda Mediální a marketinkové komise ČKA